naar de jungle!! - Reisverslag uit Rurrenabaque, Bolivia van Celine Demey - WaarBenJij.nu naar de jungle!! - Reisverslag uit Rurrenabaque, Bolivia van Celine Demey - WaarBenJij.nu

naar de jungle!!

Door: Céline

Blijf op de hoogte en volg Celine

29 Augustus 2017 | Bolivia, Rurrenabaque

Buenas tardes a todos!

we hebben een paar mindere dagen achter de rug, vooral door 2 zaken:
- de organisatie was ons een beetje aan het uitmelken. We werken meer dan 8u per dag terwijl er ons beloofd was om maximaal 25 uur per week te werken. Verder werd ons vertrek naar de jungle voortdurend uitgesteld, eerst zeiden ze 'binnen de week', dat werd dan zondag, toen zondag naderde werd het woensdag en gisteren zeiden ze uiteindeljk dat we maar in de loop van volgende week zouden kunnen gaan. Dat was natuurlijk een dikke streep door onze rekening, enerzijds omdat we enorm verlangen naar de jungle-ervaring, anderzijds ook letterlijk omdat we hier al ons eten zelf moeten betalen en aangezien we proberen af en toe wat westers te eten (om de hoeveelheid diarree binnen de perken te houden), is dat nogal duur. In de jungle krijgen we zowel verblijf als eten.
- wat we al een aantal dagen verwacht hadden, is uiteindelijk gebeurd: Sam is ziek geworden. Dat kon bijna niet anders wetende dat ze hier hele dagen spelen in het zand en dus elke avond als kleine negertjes door ons onder de koude douche gehouden worden, en maar schrobben om er zoveel mogelijk weer blankies van te maken. Volgens mj heeft ie al bakken zand binnen gekregen, en een infectie hing dus in de lucht. Hij heeft 3 dagen koorts gehad, tegen de 40 graden aan. Hij bleef wel steeds eten, drinken en slapen, dus echt zorgen hebben we ons niet gemaakt.
Deze probleempjes hebben we vandaag kunnen oplossen, oef!
- het eerste probleem hebben we opgelost door aan de chef duidelijk te maken dat dit niet de afspraak was en dat we daarvoor geen 2 maand vrijaf hadden genomen van ons vast werk in Belgie. Na een niet mis te verstane speech van zowel Gjis als van mij heeft hij de boodschap wel begrepen en heeft hij naar de grote baas gebeld. Uitkomst: we vertrekken morgen om 11u (17u jullie tijd) naar de jungle!!! Klaar voor een groot avontuur te midden van de natuur, zonder electriciteit, enkel in de namiddag stromend water (koud natuurlijk), tussen kolonies van apen, vogels, insecten en spinnen, slangen, wilde beren en zelfs jaguars...Spannend!!! Voor de ongerusten onder jullie, we gaan natuurlijk heel goed voor onze kindjes (en ook een beetje voor onszelf) zorgen!
- het tweede probleem heeft zich vanzelf opgelost, bleek dat Sam een infectie had in de maag en darmen, daardoor had hij eerst 3 dagen koorts en kon hij geen kaka meer doen. Gisteren is de koorts ineens gezakt en tegelijkertijd kwam er een portie troep van 3 dagen opgespaard uit...Mooi om te zien was het niet maar ik was er toch blij mee :-) Intussen zit hij aan de Tasectan pilletjes (leve de reisapotheek), is de koorts weg en is hij er weer bovenop. Oef. Ik was voor alle zekerheid met hem naar de dokter geweest gisteren, en dat was een hele ervaring. Ik was er al van 7u30 's morgens om zeker bij de eersten te zijn. Raad eens wanneer we binnen mochten...9u denk je? doe er nog maar wat bij...10u dan misschien? nee doe nog maar wat...jaja ongelooflijk maar waar, na 3.5 uur wachten in een kleine wachtzaal waarin het zeker 40 graden was, volgepakt met zieke kinderen en volwassenen, met een kind op schoot dat hoge koorts had...alweer een hoogtepunt der boliviaanse inefficientie! Sam was gelukkig erg flink en ik kocht een flesje water om ons er doorheen te helpen. De dokter kon uiteindelijk niks anders zeggen dan dat het een infectie was dat hij zou moeten uitzieken...dat had ik zelf ook wel kunnen bedenken :-)

Bij deze zijn alle probleempjes van de afgelopen dagen overwonnen en kunnen we met verse moed aan deel 2 van ons avontuur beginnen, de jungle. Gewapend met antimuggenspray, zaklampen, laarzen, poncho en heel veel goesting gaan we er tegenaan. Hoelang we daar precies zullen verblijven weet ik niet. Ik vermoed dat een week reeds een hele uitdaging zou kunnen zijn voor ons en de kids, dus mogelijks zijn we ergens volgende week wel weer terug. Mocht het enorm meevallen kan het ook wel wat langer duren. Jullie horen het alvast, van zodra we terug zijn. Ik beloof ook veel foto's (en met veel bedoel ik zeker 5!!) te zullen nemen en een zot goed internetcafe te zoeken nadien om al die foto's eindelijk eens online te krijgen.

Dikke knuffel van ons alle vier y hasta pronto!

• 29 Augustus 2017 - 20:40

Jan Van Gorp:

Fijn dat Sam weer wat opgeknapt is. En dat jullie toch uiteindelijk de jungle in gaan. Veel plezier en uitdagende ervaringen toegewenst.

Groetjes aan iedereen. Jan.

• 29 Augustus 2017 - 21:37

Katia:

Het echte avontuur kan bijna beginnen! Geniet met volle teugen! Liefs, Katia

• 29 Augustus 2017 - 21:37

Katia:

Het echte avontuur kan bijna beginnen! Geniet met volle teugen! Liefs, Katia

• 29 Augustus 2017 - 21:56

Leen Vervaeke:

Goed dat Sam weer veel beter is!
    stel het zeer goed en gebruik al jullie zintuigen maar!

• 29 Augustus 2017 - 22:01

Stephanie Demey:

VOORZICHTIG ZIJN hé alle 4!
    Hopelijk moet je de reisapotheek niet teveel meer raadplegen en kunnen jullie nu volop genieten van al datgene waarvoor jullie zo ver weg zijn gegaan!
    Ik ben net terug van de eerste voetbalmatch van Ilia... hij deed het niet slecht! Zijn meetje mag trots zijn!
    Luca stond in de verdediging en dat ging hem megagoed af... ik geloof dat ik wel 3 cm gegroeid ben van trots ;-)!
    T amusement in de jungle... ik zal de groeten doen aan de juffen op school vrijdag en vertellen dat Auke nu als negerinnetje in de brousse zit ;-)

Dikke knuf en tot snel!

• 29 Augustus 2017 - 22:39

Erica Schoenmakers:

Fijn dat het weer beter gaat met Sam. En hoe bijzonder zal het avontuur in de jungle zijn! Geniet ervan, ben benieuwd naar de foto's.
    Groetjes Erica xxx

• 29 Augustus 2017 - 22:57

Trees Thoen:

Spannend hé....fijn dat we jullie in gedachten kunnen volgen.....
    Ik wens jullie een onvergetelijke tijd in de jungle!!!

• 30 Augustus 2017 - 08:45

Corine Van Gorp:

fijn om te horen dat het weer beter gaat met Sammetje en dat jullie eindelijk mogen vertrekken. Laat het avontuur beginnen.
    Dikke knuffel aan jullie alle vier terug.

• 01 September 2017 - 20:45

Stephanie Demey:

Dag zus, schonebroer, metekindje en jammeke!

Vandaag in jullie huis geweest. Gras gemaaid (weliswaar zonder zak aan grasmaaier??) en kruid uitgetrokken. Verder ook het fruit weggedaan uit de fruitschaal (kastards dat jullie zijn!!!) ;-)
    Ook de post heb ik mee.
    Als jullie kunnen skypen, laat je dan iets weten? Dan lees ik alles netjes voor...
    Vreemd hoor... in dat huis zonder jullie...
    Jullie worden nu wel al heel erg gemist ;-)

Dikke knuf,
    van je zus

• 02 September 2017 - 20:06

Dries Storme:

Topverslagjes Gijs en Celine! We zijn helemaal mee, voeten in de rivier, handjes in het zand en met de neus boven een emmer diesel! Benieuwd wat de jungle jullie brengt. Florafenomenen mag je steeds met ons delen Gijs ;)!

Groetjes,
    Rosalien en Dries

Verslag uit: Bolivia, Rurrenabaque

Eventjes ontsnappen...

Op zaterdag 19 augustus vertrekken we, met het gezinnetje, om eventjes te ontsnappen uit de drukke Westerse wereld zoals we die allemaal kennen. Een reis van 30 uur staat voor de boeg, via 4 vliegtuigen, vanuit Zaventem tot in Rurrenabaque, Bolivia. Daar start ons eerste project, bij Madidi Travel, een lokaal agentschap dat trips naar de jungle organiseert en begeleidt. Het is de bedoeling dat we eerst een week opleiding krijgen in het stadje Rurrenabaque, vooraleer we met een bootje de jungle intrekken. Daar plannen we een maand te werken. Voor Céline omvatten de taken het begeleiden van daguitstappen in de jungle, en werken in de bar van de Eco-Lodge, waar de toeristen verblijven in hartje jungle. Gijs werkt mee aan het natuurbehoud in de jungle, en krijgt als taak om de jungle rondom de lodge te onderhouden, wandelpaden aan te leggen, bomen en planten te markeren, en de moestuin onderhouden. Eind september trekken we verder richting Caraz, Peru, waar we gedurende 1 maand in een kleine hostel in het hooggebergte zullen werken. Onze taken zijn voornamelijk toerisme: ontvangen van gasten en werken in de keuken en bar van de hostel.
Waarom we dit doen, krijgen we soms te horen. Voor mij is het een ontsnapping, even op een andere manier gaan leven. Ik ervaar onze wereld soms als een wereld van technologie, vooruitgang, verspilling, haast en consumptie en hierin voel ik me niet altijd thuis. Ik sta aan de zijlijn, ik sta erbij en kijk ernaar. Tegelijkertijd doe ik er ook aan mee, en geniet ik van het gemak van ons bestaan, de luxe, de eenvoud, de voorspelbaarheid. De wereld zoals wij hem kennen is ook mijn wereld, is ook mijn thuis, maar toch voel ik soms de behoefte om even te ontsnappen.
We zijn klaar voor ons avontuur, laat het eerste vliegtuig maar komen.
Tot binnenkort!
Céline